Wat is een domeinnaam & Wat kun je met een domeinnaam?

Wat-is-domeinnaam-website
Inhoudsopgave

Een domeinnaam is tegenwoordig net zo belangrijk als een bedrijfsnaam en aangezien ons online koopgedrag door covid-19 enorm wordt beïnvloed, zal daar op korte termijn geen verandering in komen. Maar wat is een domeinnaam nu precies? Begrijpen wat een domeinnaam is en wat het voor jouw bedrijf kan betekenen- vooral als online conversie een belangrijk aspect is, kan bepalend zijn voor het succes van jouw onderneming. Je domeinnaam is namelijk de ruggengraat van je digitale vertegenwoordiging.

Dit is een van de belangrijkste factoren die jouw bezoekers en klanten zullen onthouden en een essentieel onderdeel van elke marketingstrategie. Een domeinnaam registreren kan een beetje intimiderend overkomen als je er niet zoveel van weet. Want wat is een domeinnaam precies en hoe werkt het? In dit artikel zullen we daarom uitvoerig bespreken wat een domeinnaam precies is en welke factoren een belangrijke rol spelen bij het registreren en gebruiken ervan. Daarna kun je al fluitend een domeinnaam voor je bedrijf gaan aanschaffen, omdat er letterlijk meer voor je verborgen is gebleven.

Wat is een domeinnaam? Domeinnaam betekenis

Alvorens je ergens op bezoek wil gaan, heb je eerst het adres of de locatie nodig van degene die je graag wil zien. En hetzelfde principe geldt ook voor een digitaal bezoekje. Domeinnamen zijn simpelweg digitale adressen voor websites of andere IP-bronnen en vervullen een belangrijke rol in de infrastructuur van het internet. De meeste websites zijn zonder domeinnaam niet toegankelijk voor het reguliere publiek. Een domeinnaam maakt het gemakkelijker om de naam van een website of e-mailadres te onthouden en is het gedeelte dat in een browser na www. of na het apenstaartje in een e-mailadres volgt.

Waaruit bestaat een domeinnaam?

Omdat een IP-adres een uit vier getallen tussen 0-255 bestaat, zijn ze nu eenmaal niet zo gemakkelijk te onthouden. Een domeinnaam fungeert daarom als de gastheer van een IP-adres en is een makkelijk leesbare combinatie van letters, cijfers en symbolen die de eindgebruiker intypt in de browser om toegang te verkrijgen tot een bepaalde website. Je hebt bij een domeinnaam ook nog de mogelijkheid om een subdomeinnaam aan te maken voor bijvoorbeeld een forum of cursus omgeving.

Wat is een domein extensie en welke soorten (domein extensies) zijn er?

Elke domeinnaam beschikt over een verlengstukje of extensie, ook wel TLD (Top Level Domain) genaamd, zoals .nl of .com. Er zijn tegenwoordig veel van deze extensies beschikbaar die minder bekend of gangbaar in de oren klinken dan voorheen. Maar wat is een domein extensie eigenlijk? De eerste domeinextensies die gebruikt werden, zijn de zogeheten country code top level domains. Deze ccTLD’s zijn gereserveerd voor verschillende landen. Een voorbeeld hiervan is de ccTLD van Nederland die bekend staat als .nl en .fr is weer gereserveerd voor Frankrijk. Deze domeinextensies bevatten slechts 2 letters. Bij het registreren van een domeinnaam kun je echter ook kiezen voor een generic top level domain, waar .com een heel populair voorbeeld van is. Echter zijn .net, .org, en vele andere extensies ook veelgebruikte TLD’s.

De registratie van elke nieuwe domeinnaam en zijn bijbehorende extensie wordt door de hostingprovider of domein verkoper doorgegeven aan ICANN (Internet Corporation for Assigned Names and Numbers). ICANN is een non-profit organisatie die zorgt voor regulering en stabiliteit van het internet. Het is een beetje hetzelfde als een geboorte doorgeven bij de gemeente, alleen hoef je hier zelf niks voor te doen.

Hoe werkt een domeinnaam?

Als je een domeinnaam in de zoekbalk van je browser intypt, verstuurd deze een verzoek naar een globaal netwerk van servers dat tezamen het ‘Domain Name System’ vormt (DNS). Deze servers gaan vervolgens op zoek naar de nameservers waaraan de domeinnaam gekoppeld is en zenden dit verzoek door naar een hosting provider. Elke hosting provider heeft specifieke nameservers die beheert worden via hun computersysteem. Nadat het verzoek door hen is ontvangen, verwijst de provider de browser door naar de juiste website. Dit proces, dat waarschijnlijk klinkt als een reisje rond de wereld, voltrekt zich in enkele luttele seconden.

domeinnaam-website

Wat kun je met een domeinnaam?

Je hebt urenlang zitten brainstormen en bijna je haren uit je hoofd getrokken, maar hebt eindelijk de perfecte domeinnaam kunnen bemachtigen. Een naam die de perfecte belichaming is van je bedrijf en waar het voor staat. Misschien heb je de perfecte .com kunnen scoren of gekozen voor een extensie die past bij je onderneming. Maar hoe verder? Als je een domeinnaam laat registreren heb je waarschijnlijk al zo’n beetje een idee van hoe je hem wil gaan gebruiken. Alleen is het soms moeilijk om de spits af te bijten, omdat er meerdere mogelijkheden zijn. We hebben daarom wat bruikbare adviezen op een rijtje gezet om je een handje te helpen. Dit zijn 3 manieren waarop je een domeinnaam kunt gebruiken:

1. Een website of webshop op bouwen

Met een webshop kun je producten verkopen, betalingen ontvangen, orders efficiënt behandelen en je inventaris in de gaten houden vanaf een centraal punt. Je kunt een webdesigner inhuren om een website of webshop site voor je te laten bouwen, maar als je liever geld bespaart is een CMS systeem zoals bijv. WordPress gekoppeld met Woocommerce ook een fantastische optie. Je kunt hiermee eenvoudig zelf jouw eigen website of webshop bouwen. Op deze manier is je site in een mum van tijd gereed voor het ontvangen van betalingen.

2. Gebruik de domeinnaam voor doorsturen of doorverwijzen

Als je gaat verhuizen kun je bij het postkantoor je nieuwe adres doorgeven en al je brieven en andere belangrijke correspondentie naar je nieuwe adres laten versturen. Hetzelfde concept is ook mogelijk met een domeinnaam. Heb je een website waar een domeinnaam aan gekoppeld is, maar wil je graag een andere gebruiken? Dan is het doorsturen van je nieuwe domeinnaam een uitstekend goede oplossing.

Wellicht timmer je al een tijdje aan de weg en heb je bekendheid opgebouwd via een ander online platform. Als je dan al een groot aantal bezoekers hebt, is het niet zo gemakkelijk om ze door te sluizen naar een ander webadres. Je kunt je domeinnaam in dergelijke gevallen gebruiken als doorverwijzing naar een andere URL. Op deze manier creëer je toch je eigen merkbekendheid voordat je solo gaat opereren. Doorverwijzen of ‘domain redirecting’ geeft je onderneming een betrouwbare uitstraling, ongeacht welk social media platform je ook gebruikt.

Heb je meerdere domeinnamen geregistreerd voor jouw onderneming om je merknaam beter te beschermen? Dan kun je deze allemaal linken aan één website. Dit is tevens een populaire marketingstrategie die jouw bedrijf of merk een potentiële boost kan geven als het gaat om het verkrijgen van meer bekendheid en erkenning. Zoekmachines maken gebruik van geolocatie om zoekresultaten weer te geven. Dit betekend dat iemand die in Duitsland op zoek is naar een bepaalde dienst of product, eerst websites te zien krijgt waarvan de extensie .de is. Met een .de domeinnaam van jouw merk kom jij dan ook tevoorschijn en wordt je demografische doelgroep dus aanzienlijk groter.

3. Handelen in domeinnamen

Wellicht zijn je plannen gewijzigd en heb je een mooie domeinnaam waar je nu even niets meer mee kunt doen. Dan is verkopen in sommige gevallen geen slecht idee en je kunt hier zelfs een aardig zakcentje mee verdienen. Handel in domeinnamen is door de jaren heen erg lucratief gebleken en tegenwoordig heb je dan ook bedrijven en makelaars die gespecialiseerd zijn in deze branche. Maar hoeveel kun je hiermee eigenlijk opstrijken?

De waarde van een domeinnaam wordt door verschillende factoren bepaald. De belangrijkste factoren zijn een korte domeinnaam, die gemakkelijk te spellen en onthouden is en tevens een populaire extensie heeft. Indien jouw domeinnaam aan al deze voorwaarden voldoet, zou het zomaar kunnen dat je een diamantje in je bezit hebt. De prijzen van gewilde domeinnamen kunnen namelijk aardig oplopen. De duurste domeinnaam, ‘carinsurance.com’ is momenteel 49.7 miljoen Amerikaanse dollars waard. Dit is weliswaar een gigantisch bedrag en waarschijnlijk ben je al tevreden met iets minder. Reden te meer om de waarde van je domeinnaam te achterhalen en die op de veiling te plaatsen. Je kunt voor een online taxatie terecht bij verschillende domeinnaam makelaars.

Wat kun je met een domeinnaam in e-mail?

Perceptie is de enige realiteit in de digitale wereld en dus is het belangrijk jouw merk zo professioneel mogelijk te presenteren. Een emailadres met een zakelijke domeinnaam schept toch wel meer vertrouwen en waardering dan een gratis emailadres, zoals bijv. Gmail, Hotmail of Yahoo. Het wekt ook de indruk dat je bedrijf op technologisch gebied genoeg ervaring heeft. Daarom is het koppelen van je email en domeinnaam een van de eerste stappen die je als onderneming dient te nemen voor het vaststellen van je digitale aanwezigheid.

Een gratis e-mailaccount is net zo gemakkelijk aan te maken als het is om af te melden. Dit is dan ook de reden dat sommige spammers of oplichters graag gebruik maken van deze diensten om hun frauduleuze handelingen te plegen. Het is dan ook niet ongebruikelijk dat sommige email hosting providers gratis mailaccounts met verdachte namen automatisch in de spam folder van hun klanten gooien. Met een domeinnaam in een emailadres kun je voorkomen dat belangrijke mailtjes die je naar klanten en leads verstuurt als spam of junk wordt aangemerkt.

Een andere goede reden om een domeinnaam in email te gebruiken is dat je verschillende mailboxen voor je bedrijf kunt aanmaken die verschillende doeleinden hebben. Sales@jouwdomein.com kun je gebruiken voor mails die te maken hebben met bestellingen en het afhandelen van orders. Daarentegen kun je support@jouwdomein.nl weer inzetten voor het verlenen van klantenservice en klachtenverwerking. De behoeften zullen per bedrijf verschillen, maar wat je hiermee bereikt is een georganiseerde en gestructureerde afhandeling van inkomende berichten.

Tim-Gerrits

Tim Gerrits

Mijn naam is Tim Gerrits en ik heb een passie voor het bouwen van websites en webshops. Via deze blog help ik jou met het bouwen van jouw eigen website, webshop of online cursus. Daarnaast review ik ook WordPress thema’s, page builders en hostingpartijen zodat jij direct met de juiste tools van start kunt gaan!

Tot 80% korting ontvangen bij de beste webhosting providers?

In deze gids lees jij hoe je de beste hosting provider kunt kiezen en vergelijk ik de 8 beste hosting providers met elkaar. Ook kun jij via deze gids tot 80% korting krijgen!

Hosting-gids