Beter gevonden worden op Google | 2022 handleiding & tips!

Beter-gevonden-worden-in-Google
Inhoudsopgave

Wil jij beter gevonden worden op Google? Dan ben je hier op de juiste plek! Goed zichtbaar zijn op het internet zodat Google je altijd bovenaan de eerste pagina zet in de zoekresultaten. Voor veel bedrijven is dit een absolute wens waar veel geld en tijd in wordt gestoken. 

Goed zichtbaar zijn betekent immers dat de klant je makkelijk kan vinden en dat is nodig als je als bedrijf succesvol wilt zijn. Maar zichtbaar zijn en gevonden worden op Google is echter nog niet zo eenvoudig. Je kunt last hebben van concurrentie als het gaat om de bedrijfsnaam, de producten die je aanbiedt of de aanvullende informatie die Google laat zien.

In dit artikel vind je een uitgebreide handleiding met tips en tricks waar je rekening mee kunt houden om beter gevonden te worden in Google.

Waarom is het belangrijk om gevonden te worden op Google?

Elke website die goed gevonden wordt in Google weet waarom dit zo belangrijk is. Wanneer je hier voor het eerst mee bezig gaat weet je dit waarschijnlijk nog niet, maar toch is het in dit geval veel belangrijker dan jij in eerste instantie denkt.

Op jouw website of webshop zul jij waarschijnlijk meerdere pagina’s hebben. Elke pagina gaat bijvoorbeeld over een dienst die jij aanbiedt of een blog artikel over een bepaald onderwerp. Neem bijvoorbeeld dit artikel dat jij hebt gevonden door te zoeken naar een zoekterm als “Gevonden worden op Google”.

Door gevonden te worden op de gewenste zoektermen in Google kun jij veel meer bezoekers naar jouw website krijgen. Deze bezoekers willen meer weten over dit onderwerp en hebben daarom de potentie om klant te worden. Door dit ook voor jouw website goed te regelen kun jij daarom meer bezoekers verwachten, meer bezoekers omzetten in klanten en uiteindelijk dus ook meer inkomsten genereren.

Hoe kun jij beter gevonden worden op Google?

Je weet nu inmiddels dat het erg belangrijk is om goed gevonden te worden in Google met jouw website of webshop. Nu is alleen de volgende vraag hoe jij beter gevonden kunt worden in Google. 

Er zijn een hoop optimalisaties die jij kunt doen om beter gevonden te gaan worden in de zoekresultaten van Google. Hieronder zal ik al deze optimalisaties doornemen, zodat jij direct kunt beginnen om met jouw website beter gevonden te gaan worden in Google.

1. Vind relevante zoektermen

De manier waarop online wordt gezocht is niet altijd makkelijk te raden. Er wordt immers niet alleen op bedrijfsnaam of plaats gegoogeld, maar ook op het product en de eventuele eigenschappen daarvan. Gelukkig biedt Google een gratis tool aan, genaamd Search Console aan. 

Je kunt hiermee onder andere zien hoe vaak de website wordt weergegeven en welke zoekopdrachten er worden gebruikt. Je kunt ook zien welke websites er naar je linken. Als het nodig is kun je in Google Search Console ook een herindicatie aanvragen als de inhoud van de website is aangepast. De zoekwoorden die in de zoekopdrachten worden gebruikt kun je laten terugkomen in productomschrijvingen, blogs en informatieve artikelen.

Heb jij nog geen Search Console op jouw website? Dan kun je hier nog geen informatie vandaan halen. In dit geval kun je interessante zoektermen en de daarbij horende zoekvolumes halen uit tools als KWFinder van Mangools.

Zoekwoordonderzoek-doen

2. De juiste domein & url structuur

We zien het regelmatig voorbijkomen. Een domeinnaam met een storende schrijffout of een URL die niet vertelt waar de pagina over gaat. En dan hebben we het nog niet over websites die te traag laden of helemaal niet openen omdat het beveiligingscertificaat ontbreekt. 

Wil je gratis gevonden worden op Google, begin dan bij het begin. Zorg voor een goede domeinnaam die begint met https:// en een zoekwoord of naam waar een zoekterm aan is toegevoegd. Het kan daarom ook belangrijk zijn om categorieën, blogs, artikelen en meer mee te nemen in de URL-structuur. Natuurlijk is dit wel afhankelijk van hoe uitgebreid jouw website is. Dit zijn dan direct de eerste stappen wanneer jij zelf een eigen website wilt maken.

Een URL is belangrijk voor de zoekmachine optimalisatie en heeft daardoor invloed op het ranken van de pagina. Ga je een url van je huidige website aanpassen? Dan loopt het oude spoor op een 404 error. De oude url moet daarom geredirect worden naar de nieuwe, zodat je op jouw website geen SEO waardes verliest.

3. Meta titel en omschrijving optimaliseren

Om goed gevonden te worden is naast een goede url structuur ook de meta data erg belangrijk. Deze bestaat uit een meta titel en meta omschrijving die worden weergegeven wanneer jij een zoekopdracht doet in Google.

Een metatitle mag wat langer zijn en bestaat uit acht tot tien woorden of 50-60 tekens. Wil je er zeker van zijn dat je metatitle goed is, gebruik dan Yoast SEO. In een goede metatitle kun je lezen waar de pagina over gaat. Daarom moet er in ieder geval een korte beschrijving en een zoekwoord in worden opgenomen. Het is ook belangrijk dat de mensen die googelen op het zoekwoord nieuwsgierig worden van de titel. 

De meta omschrijving kun je zien als een mini-advertentie. Het is belangrijk dat je de meta description gebruikt om de inhoud van de pagina zo wervend mogelijk te omschrijven. Speel daarbij gerust in op emotie en gevoel om de lezer vast te houden zodat ze de pagina aanklikken.

Yoast-gevonden-worden-op-google

4. Afbeeldingen optimaliseren

De meeste websites bevatten behoorlijk wat afbeeldingen. Soms zijn dit afbeeldingen van het bedrijf, de manier van werken en de medewerkers. Maar vaak zijn het ook producten die worden gefotografeerd om de potentiële klanten goed te informeren. 

Niet veel mensen realiseren zich dat afbeeldingen belangrijk zijn voor de vindbaarheid van het bedrijf in Google. Daarvoor zijn een aantal dingen van belang. Allereerst de afbeelding zelf. Zorg ervoor dat de afbeelding vrij is van rechten, of dat je zelf de rechten hebt (eigen foto). Geef de afbeelding een duidelijke naam waar de zoekterm en (indien nodig) het eigendomsrecht in is opgenomen. Gebruik voor deze afbeeldingen een JPEG, PNG of JPG-bestand. De afbeelding wordt dan snel geladen en dat is positief voor de ranking.

Verder is het ook belangrijk om de bestandsgrootte van de afbeeldingen te optimaliseren. Afbeeldingen zijn vaak namelijk veel groter dan dat je ze nodig hebt. Door afbeeldingen te optimaliseren kun jij jouw website sneller maken en dus beter gevonden worden in Google.

5. Jouw website sneller maken

In het vorige kopje heb je al kunnen lezen dat het belangrijk is dat afbeeldingen snel goed zichtbaar zijn. Is een website te traag, dan haken veel bezoekers af en klikken ze door naar de concurrent. 

Voor Google kan dit een reden zijn om jouw website lager te ranken. Je komt dan niet op de eerste pagina terecht maar misschien wel op de vierde of vijfde pagina. Heb je problemen met de laadtijd van je website, dan kan dit te maken hebben met grote bestanden. Denk hierbij aan afbeeldingen of uitgebreide pagina’s met erg veel tekst en videofilmpjes. Gebruik je een WordPress site, controleer dan alle geïnstalleerde Plugins. Uiteraard kan een trage (goedkope) hosting ook een belangrijke oorzaak zijn. Vind jij dat jouw website te traag is en loop je daardoor omzet mis, ga dan op zoek naar de oorzaak.

Wil jij jouw website sneller maken? Dan kan ik je zeker mijn handleiding website sneller maken aanraden. Hierin leg ik jou stap voor stap uit hoe jij jouw website snelheid kunt testen en wat jij precies kunt doen om jouw website sneller te maken.

kinsta-hosting-snelheid

6. Kwalitatief goede content die de zoektermen bevatten

Content is een ander woord voor een goede tekst met relevante afbeeldingen. Dat geldt echter niet alleen voor de menselijke bezoeker van de website, maar ook voor webcrawlers van Google die een website continue indexeren. 

De beste content moet dus goed leesbaar voor de bezoeker, maar ook scanbaar voor de computers van Google. Om dit voor elkaar te krijgen is het verstandig om er een goede schrijver met verstand van zoekoptimalisatie bij te halen. Een goede tekst is van gemiddelde lengte (ongeveer 1000-2000 woorden) bestaat uit relevantie informatie voor de lezer en goede zoekwoorden voor Google. 

Deze zoekwoorden moeten afwisselend in de kopjes, in de tekst of in vetgedrukte woorden staan. Op deze manier is de tekst scanbaar en weet de webcrawler van Google waar de tekst over gaat.

Goede content trekt de aandacht. Lezers blijven dan langer op de pagina om de informatie te lezen. Google houdt dit bij en houdt hier rekening mee. Blijkbaar is deze pagina interessant. Een aantrekkelijke tekst die goed leesbaar is en de juiste zoekwoorden bevat zorgt er dus voor dat de site snel tevoorschijn komt na het invoeren van een zoekopdracht.

7. Gebruik linkbuilding

Linkbuilding wordt veel gebruikt om de vindbaarheid van een website in Google te verbeteren. Linkbuilding kan op verschillende manieren worden toegepast. De meest bekende manier is linken naar een relevante website en vragen of je een link terug mag ontvangen. 

Het is met name dat deze backlink belangrijk is voor Google. Toch kun je bij linkbuilding ook denken aan intern linken op je eigen website of extern linken naar een website met goede bijpassende informatie. Linkbuilding wordt erg veel toegepast, maar werkt niet altijd. Let er daarom op dat de site waar je naar linkt, of waar je een backlink van ontvangt, goed scoort. De inhoud moet ook aansluiten bij de inhoud van je eigen website.

8. Deel jouw berichten op social media

De kracht van sociale media mogen we niet onderschatten. Het effect van een mooie Facebookpagina, Instagram, Pinterest en YouTube kan heel groot zijn. Voor alles geldt echter wel dat je het moet bijhouden. Er is immers niets zo vervelend als verouderde informatie of een instructiefilmpje dat echt niet meer klopt. 

Wil je graag gebruik maken van sociale media, maak dan een strakke planning. Zorg voor het regelmatig plaatsen van content zodat je volgers steeds op de hoogte blijven. Een leuke aanbieding, een goede foto of een fijne wens voor bijzondere dagen. Volgers stellen dit op prijs en klikken makkelijker door naar de website om daar te lezen, te kijken of een aankoop te doen.

Kijk naar jouw concurrentie om beter gevonden te worden op Google

Bovenstaande optimalisaties kun je allemaal doorvoeren om met jouw eigen website beter gevonden te worden in Google. Echter zijn er ook nog een aantal andere zaken die je mee kunt nemen om beter gevonden te worden in Google.

Er zijn een aantal basis optimalisaties die jij kunt doen, maar je kunt ook naar jouw concurrentie kijken. Door naar jouw concurrentie te kijken kun jij zien welke url structuur zij gebruiken, welke content zij hebben en op welke zoektermen zij worden gevonden. 

Ook deze informatie kun jij allemaal achterhalen door gebruik te maken van verschillende software. Denk in dit geval bijvoorbeeld aan Mangools, SEMrush en Ahrefs.

Beter-gevonden-worden-op-google

Beter gevonden worden in Google met rich snippets

Als we zelf in Google zoeken, dan is te zien dat er verschillende manieren zijn waarop een website kan worden weergegeven. Soms zie je alleen een URL met een meta title en description, soms zien we een uitgebreide versie met sterren, en soms zien we zelfs de verschillende pagina’s om direct aan te klikken. 

De Rich Snippet is de versie met de beoordelingssterren waardoor de website goed opvalt. Dit is vooral een goede optie voor websites die langer bestaan en goed scoren in Google. Wil je echt opvallen, dan zorg je niet alleen voor een meta description en een rich snippet. Het is dan belangrijk dat je ook zorgt voor een goede structuur van de website met een duidelijk onderverdeling zodat Google die kan overnemen. We noemen dit ook wel een breadcrumb overzicht of broodkruimelnavigatie.

Er zijn verschillende manieren om jouw pagina’s te optimaliseren voor rich snippets. Dit kan bijvoorbeeld door bepaalde codes aan jouw website toe te voegen, maar je kunt het ook eenvoudiger toevoegen met een programma als WPSchema.

Hoe kun jij lokaal beter gevonden worden op Google?

Richt jij je met jouw bedrijf alleen op de lokale markt? Dit kan bijvoorbeeld het geval zijn als je een lokale winkel hebt en wel gevonden wilt worden op Google. In dit geval is het belangrijk om lokaal gevonden te worden in Google. Uiteraard is dit mogelijk!

In Google vind je een gratis tool waarmee je je bedrijfsinformatie kunt delen, genaamd Google Mijn Bedrijf. Deze informatie wordt dan niet alleen beschikbaar in Google Zoeken, maar ook in Google Maps. Het is een prima manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen en ervoor te zorgen dat je lokaal ook vindbaar bent. 

In het bedrijfsprofiel van Google Mijn Bedrijf kun je alle belangrijke informatie vermelden. Denk hierbij aan adres, telefoonnummer, website, openingstijden en zelfs recensies. Indien nodig kan er meteen worden doorgeklikt naar Google Maps voor een beschrijving van de route. Google mijn bedrijf is helemaal gratis!

Lokaal-gevonden-worden-in-Google

Is het mogelijk om snel beter gevonden te worden op Google?

Een vraag die ik regelmatig heb gekregen is of het mogelijk is om snel beter gevonden te worden in Google. Eigenlijk is onmogelijk om snel beter gevonden te worden in Google. 

Heb jij echter een website die al jaren actief, maar een slechte url structuur heeft, geen goede website hosting en niet gebruik maakt van interne links? Dan kun je flinke stappen zetten door bovenstaande optimalisaties door te voeren. In dit geval kun je dus relatief snel beter gevonden worden in Google.

Begin jij helemaal vanaf 0 en heb je net jouw website online? Dan is het niet normaal dat je snel gevonden gaat worden in Google. Vaak duurt dit enkele maanden, voordat jij de effecten van jouw pagina’s kunt zien. Natuurlijk moet je dit wel consequent blijven doen om er het maximale uit te blijven halen.

Kun je gratis beter gevonden worden op Google?

Een andere vraag die ik regelmatig heb gebruiken is of je gratis beter gevonden kunt worden in Google. In principe is dit mogelijk al jij al een eigen website of webshop hebt. Bovenstaande optimalisaties kun jij in dit geval allemaal zelf doorvoeren. Dit kost geen geld, maar best wat tijd. 

Heb jij nog geen website of webshop staan? Dan zul je eerst hiervoor kosten moeten maken. Denk bijvoorbeeld aan de hosting kosten, maar ook de kosten voor het WordPress thema en eventueel een page builder.

Om bovenstaande optimalisaties door te voeren heb je alleen een aantal plugins nodig. Deze zijn gratis te gebruiken, maar als boven de limieten zit of meer functionaliteiten nodig hebt zijn er ook premium versies te vinden die kosten met zich meebrengen.

Wat-kost-beter-gevonden-worden-in-google

Conclusie: Hoe kun jij nu beste beter gevonden worden?

In de bovenstaande tips kun je lezen wat je allemaal kunt doen om je ranking te verbeteren en dus beter gevonden te worden op Google. Begin echter altijd bij het begin. Check de concurrentie, controleer de URL van je website, zorg voor een veilige website en neem contact op met je hosting als jouw website te langzaam laadt. 

Gebruik ‘Google mijn bedrijf’ voor het invoeren van alle belangrijke gegevens, zodat klanten je lokaal makkelijk kunnen vinden en je bedrijf ook zichtbaar is op Google Maps.

Zorg voor een goed gestructureerde mobielvriendelijke website, geef iedere categorie een eigen URL en plaats niet te veel informatie op één pagina. Controleer alle gebruikte afbeeldingen op naam, soort bestand en formaat. Gebruik alleen goed geschreven teksten zonder opvallende taalfouten en maak gebruik van dikgedrukte subkoppen, zoekwoorden en interne en externe links.

Social media zoals Facebook, Instagram, Pinterest en YouTube kunnen belangrijk zijn mits ze regelmatig worden gebruikt en up-to-date zijn. Maak hiervoor een planning en vergeet daarbij de feestdagen niet.

Veelgestelde vragen

Waarom is het belangrijk om gevonden te worden op Google? Door gevonden te worden op de gewenste zoektermen in Google kun jij veel meer bezoekers naar jouw website krijgen. Deze bezoekers willen meer weten over dit onderwerp en hebben daarom de potentie om klant te worden.

Hoe kun jij beter gevonden worden op Google? Je kunt de volgende optimalisaties doen om beter gevonden te worden in Google:

  1. De juiste zoektermen gebruiken
  2. Een goede url structuur gebruiken
  3. Meta’s optimaliseren
  4. Afbeeldingen optimaliseren
  5. Jouw website sneller maken
  6. Kwalitatief goede content schrijven

Hoe kun jij lokaal beter gevonden worden op Google? In Google vind je een gratis tool waarmee je je bedrijfsinformatie kunt delen, genaamd Google Mijn Bedrijf. Deze informatie wordt dan niet alleen beschikbaar in Google Zoeken, maar ook in Google Maps. Het is een erg goede manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen en ervoor te zorgen dat je lokaal vindbaar bent.

Kun je snel beter gevonden worden in Google? Het is erg lastig om snel beter gevonden te worden in Google. Om sneller gevonden te worden kun je wel een aantal optimalisaties doen. In dit artikel vertel ik je daar alles over.

Tim-Gerrits

Tim Gerrits

Mijn naam is Tim Gerrits en ik heb een passie voor het bouwen van websites en webshops. Via deze blog help ik jou met het bouwen van jouw eigen website, webshop of online cursus. Daarnaast review ik ook WordPress thema’s, page builders en hostingpartijen zodat jij direct met de juiste tools van start kunt gaan!

Ook interessant

Vergeet jij jouw e-book voor een succesvolle website niet?

Ga jij deze kans echt laten liggen? Je kunt dit e-book vol met tips voor het maken van een succesvolle website nu tijdelijk gratis downloaden!

Handleiding-website-maken-ebook