Website maken tips | 12 tips voor een goede website in 2022

website-maken-tips
Inhoudsopgave

Ben jij van plan om zelf een eigen website te gaan maken, omdat je bijvoorbeeld een eigen onderneming bent begonnen? Of gewoon voor een hobby project? Dan kun je misschien wel wat tips voor het maken van een goede website gebruiken.

Dan zijn er een hele hoop zaken waar je op moet gaan letten. Hoewel het bouwen van een eigen website helemaal niet lastig hoeft te zijn kan er wel erg veel mis gaan wanneer je het niet op de juiste manier doet. 

In deze blog ga ik jou daarom 12 tips geven die jij kunt gebruiken bij het bouwen van jouw eigen website.

Waarom is het maken van een goede website of webshop belangrijk?

Veel mensen zien een website als een simpel visitekaartje, want wat kan een website voor de rest allemaal doen? In veel gevallen kiezen beginnende website bouwers er daarom voor om een zo goedkoop mogelijke website te maken. Het liefst zelfs gratis. 

Deze methode wordt gekozen, omdat veel mensen niet inzien hoe gigantisch krachtig het internet is en wat je met een website of webshop wel niet voor een resultaten kunt binnenslepen. 

Bouw jij een goede website? Dan is de website snel, volledig responsive, gebruiksvriendelijk, heb je gekozen voor een goede structuur, is jouw website veilig en wordt je ook nog eens goed gevonden in Google. Al deze punten ontbreken bij vrijwel alle goedkope en gratis websites.

Website maken tips: 12 tips voor een goede website

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen kiezen veel mensen voor een gratis of erg goedkope website, omdat ze het belang en de potentie van een website niet inzien. Jij kunt er nu voor kiezen om je hierbij aan te sluiten, maar als jij het wel direct goed doet is het een stuk makkelijker om jouw concurrentie voorbij te gaan en dus daadwerkelijk resultaat uit jouw website of webshop te halen.

Hieronder zal ik 12 tips delen die enorm belangrijk zijn voor het maken van een goede website. Wanneer jij deze tips in jouw nieuwe of huidige website verwerkt kan ik jou garanderen dat dit een positief effect gaat hebben en jij meer resultaat zult behalen met jouw website!

1. Hou het doel van jouw website altijd voor ogen

Voordat je begint met het bouwen van jouw eigen website is het belangrijk om een helder doel te hebben. Veel mensen zullen nu direct denken aan grote bedragen omzet, maar dat bedoel ik niet met het doel.

Met het doel van jouw website bedoel ik namelijk wat jij met jouw website wil bereiken. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan de volgende doelen:

  1. Het aanbieden van jouw diensten?
  2. Het vertonen van jouw portfolio?
  3. Het opzetten van een blog?
  4. Of gewoon een simpel visitekaartje?

Zodra jij een doel hebt gekozen kun jij bij elke stap beslissen of deze stap jouw dichter bij het doel van jouw website brengt. Is dit niet het geval? Dan is het (nog) niet de juiste stap voor dit moment. 

Wil jij meerdere doelen combineren? Bijvoorbeeld het aanbieden van diensten, jouw portfolio vertonen, maar daarnaast ook bloggen? Dan is dit natuurlijk mogelijk, maar dan is het wel belangrijk om een website template te kiezen dat hier ook voor geschikt is.

Website-maken-tips-doelen

2. Pas op met trends

Wanneer je van plan bent om een website of webshop te bouwen wordt er in veel gevallen gebruik gemaakt van trends. Mensen kijken namelijk wat op dit moment populair is en gebruiken eenzelfde design en/of functionaliteiten vervolgens ook op hun eigen website of webshop. 

Hier kun je natuurlijk voor kiezen, maar een trend verdwijnt in veel gevallen ook weer binnen één jaar. Daarbij is het design van een website ook een stuk minder belangrijk dan dat de meeste beginners denken. Een mooi design betekent in veel gevallen namelijk een tragere website, die minder goed gevonden wordt in Google en dus ook minder resultaat behaalt. 

Om een goede website te bouwen kun je dus het beste inspiratie opdoen van grote websites die al meerdere jaren bestaan. Deze websites testen namelijk uitgebreid wat wel en niet werkt en daar kun jij gebruik van maken.

3. Houdt het simpel voor jezelf & de bezoeker

Dit punt gaat goed samen met het vorige punt. Hier gaf ik namelijk aan dat het design zeker niet het belangrijkste is voor een goede en succesvolle website. Zo is het namelijk een stuk belangrijker dat je het doel inzichtelijk houdt en het simpel houdt voor zowel jezelf als de bezoekers.

Wanneer jij het plan hebt om een eigen website te bouwen heb je waarschijnlijk erg veel dat je wilt vertellen, wilt delen en wilt laten zien. Dit hoeft niet slecht te zijn, maar in veel gevallen werkt het lang niet zo goed. 

De beste websites zijn de simpele, strakke websites die niet teveel poespas bevatten. Al deze poespas leidt de bezoeker namelijk af en daardoor gaan de bezoekers op jouw website precies de dingen doen waarvan jij liever hebt dat ze het niet doen.

4. Biedt de bezoekers meerwaarde ten opzichte van concurrenten

Wanneer jij bezig bent met het bouwen van jouw website is content een van de belangrijke dingen, want met goede content ga jij gevonden worden in Google. Doe daarom altijd goed onderzoek naar de concurrentie en bepaal hoe jij de bezoeker meerwaarde kunt bieden ten opzichte van jouw concurrenten. 

Je kunt dit bijvoorbeeld doen door te pagina’s van de concurrenten door te nemen en vervolgens te kijken welke informatie Google nog meer relevant acht voor dit onderwerp. Door ook deze onderwerpen toe te voegen maak jij betere content en ook Google gaat dit zien!

Naast goede content is het ook belangrijk om veel content te hebben. Vooral wanneer je net een nieuwe website hebt zul je flink wat pagina’s/blogs moeten publiceren om jouw autoriteit over een bepaald onderwerp op te bouwen.

5. Doe onderzoek naar jouw doelgroep

Jij leest deze blog, omdat jij tips wilt hebben om jouw eigen website te maken. In dit geval heb jij waarschijnlijk al een onderwerp in gedachten waar jouw website over moet gaan. Dit is goed, maar heb je ook al onderzoek gedaan naar jouw doelgroep?

Door onderzoek te doen naar jouw doelgroep kun jij namelijk de volgende informatie achterhalen:

  1. Wie is jouw doelgroep precies?
  2. Welke leeftijd is jouw doelgroep ongeveer?
  3. Welke zoektermen worden gebruikt?
  4. Wat wil jouw doelgroep precies weten?
  5. Welke websites hebben autoriteit op dit onderwerp en kun jij gebruiken als inspiratie?

Zodra jij deze informatie hebt verzameld kun jij beginnen met het daadwerkelijk bouwen van een goede website of webshop. Je weet namelijk wie jouw doelgroep is en waar jouw doelgroep naar zoekt. Dit is het begin van een goede en succesvolle website.

Tips-website-maken

6. Maak het persoonlijk

Deze tip is niet voor iedereen even geschikt, maar voor veel markten werkt dit erg goed. Een bezoeker wil namelijk het gevoel hebben dat hij of zij persoonlijk met jouw in contact staat. Dit geeft namelijk een eerlijk en betrouwbaar gevoel. En zoals je misschien wel kunt raden kan dit een positieve invloed hebben op het aantal aanvragen, verkopen en ga zo maar door.

Om jouw website persoonlijk te maken kun je een aantal dingen toepassen. Denk bijvoorbeeld aan de schrijfwijze. Je kunt voor een persoonlijke website beter kiezen voor je, jij en ik in plaats van u en wij.

Verder is het ook belangrijk om foto’s van jezelf toe te voegen. Ook dit draagt namelijk bij aan de persoonlijkheid en betrouwbaarheid van een website. Natuurlijk hoeft dit niet op elke pagina, maar het is wel verstandig om dit te doen op een speciale over mij pagina.

7. Kies voor een goede structuur

Naast het hebben van een gebruiksvriendelijke website is ook een goede structuur op jouw website super belangrijk. Voor het menu dat jij gebruikt is hier een belangrijk voorbeeld van. 

Dit menu staat namelijk op elke pagina en wordt gebruikt om door jouw website te navigeren. De bezoeker verwacht hier daarom eenvoudig informatie te kunnen vinden over het onderwerp van jouw website. 

Plaats dus altijd pagina’s die bij elkaar aansluiten onder elkaar. Kijk bijvoorbeeld een naar het menu op mijn website(afbeelding hieronder). Hier zit een goede structuur achter waar bezoekers eenvoudig de juiste informatie kunnen vinden.

8. Investeer in een snelle website of webshop

Snelheid is een super belangrijk onderdeel van een website of webshop. Uit verschillende onderzoeken is namelijk gebleken dat bezoekers verwachten dat een website binnen twee seconden is geladen. Is dit niet het geval? Dan zal de bezoeker jouw website weer verlaten en verder gaan naar de concurrent.

Naast dat je hier erg veel aanvragen en/of omzet door kunt mislopen ga je ook stukken minder goed gevonden worden in Google. Google neemt snelheid namelijk heel serieus en gebruikt dit daarom ook als ranking factor. 

Wil jij dus beter gevonden worden in Google? Dan is het hebben van een snelle website super belangrijk. In dit geval is snelle website hosting erg belangrijk, maar ook een goed WordPress thema. WordPress thema’s dit ik in dit geval kan aanraden zijn:

  1. Astra WordPress Theme
  2. Neve WordPress Theme
  3. Elementor Pro WordPress Builder
  4. Divi WordPress Theme Builder
Snelle-website-maken-tips

9. Kies goed leesbare lettertypes

Een probleem dat ik erg veel voorbij zie komen is het gebruik van kleine en slecht leesbare fonts. Voor jou als website eigenaar ziet dit er misschien goed uit, maar hoe zullen jouw bezoekers dit ervaren? 

Wanneer er een apart lettertype wordt gebruikt moet de bezoeker in veel gevallen schakelen om de tekst te lezen. Vaak zal dit ook meer tijd in beslag nemen voor de bezoeker en weet je wat dat betekent? Dan de bezoeker jouw website verlaat en verder gaat naar die van de concurrent. De volgende tips kan ik daarom zeker meegeven voor jouw website:

    1. Maak gebruik van een goed leesbaar lettertype
    2. Maak gebruik van korte alinea’s
    3. Maak gebruik van kopjes
    4. Verrijk jouw content met foto’s en/of andere media

10. Maak jouw website mobielvriendelijk

Een andere erg belangrijke tip die ik wil meegeven is dat jij ervoor moet zorgen dat jouw website mobielvriendelijk is. Google heeft namelijk cijfers vrijgegeven waaruit blijkt dat meer dan 50% van alle zoekopdrachten wordt gedaan via mobiele apparaten. Is jouw website hier niet voor geoptimaliseerd, wordt jij minder goed gevonden in Google en loop je dus al snel 50% van jouw potentiële klanten mis. 

Je kunt jouw website zelf volledig mobielvriendelijk maken, maar er zijn ook een hoop WordPress thema’s die dit automatisch voor jouw doen. Mocht je dus niet super technisch zijn aangelegd of het lekker makkelijk willen houden? Dan kun je het beste kiezen voor een mobielvriendelijk WordPress thema!

11. Stel een favicon in

Iedereen weet dat je op jouw website altijd een logo moet hebben staan, maar ook het favicon is erg belangrijk en straalt betrouwbaarheid uit. Het is daarom erg belangrijk om ook een favicon in te stellen op jouw website of webshop.

Weet jij nog niet precies wat een favicon is? Dan zal ik jou dat nu even uitleggen. Wanneer jij in een browser meerdere tabbladen hebt geopend bevat elk tabblad een afbeelding aan de linkerkant. Deze afbeelding wordt het favicon genoemd en laat jouw website dus opvallen wanneer er meerdere tabbladen zijn geopend. 

Naast dat het favicon hier wordt gebruikt is hij ook zichtbaar in Google wanneer jouw website tussen de resultaten staat. Dit geldt dan wel alleen op mobiel, maar als je eenmaal een merk begint op te bouwen werkt dit erg positief!

Website-maken-favicon-tip

Website maken bonus tips: Koppel Google Analytics & Search Console

Met de bovenstaande 11 website maken tips kun je al een erg goede website maken, maar er is nog een belangrijk tip die ik zeker kan aanraden voor het maken en beheren van een goede website. 

Google Analytics en Google Search Console zijn zeker tools die ik aanraad om te installeren en te koppelen aan jouw website. Deze tools geven jou namelijk erg veel inzicht van de prestaties van jouw website.

Google Search Console is een tool die alles bijhoudt voordat bezoekers op jouw website komen. Denk in dit geval aan de volgende informatie:

  1. Welke pagina’s geïndexeerd zijn
  2. Op welke zoektermen jouw website gevonden wordt?
  3. Hoeveel vertoningen jouw website krijgt?
  4. Hoeveel mensen vanuit Google op jouw website klikken?
  5. En nog veel meer

Google Analytics is een andere tool van Google die alles bijhoudt zodra een bezoeker op jouw website is beland. Je kunt hier dus onder andere de volgende data inzien:

  1. Hoeveel bezoekers jouw website heeft?
  2. Waar de bezoeker vandaan komen?
  3. Hoeveel en welke pagina’s worden bezocht?
  4. Hoeveel pagina’s bezoekers bekijken en hoeveel tijd ze doorbrengen?

Op basis van al deze gegevens kun jij na loop van tijd optimalisaties doorvoeren om het gedrag, het aantal conversies of het CTR vanuit Google te verhogen. Deze tools zijn daarom erg waardevol om vanaf het begin te installeren.

Eigen website maken tips: Kies altijd voor WordPress

Inmiddels heb 12 tips gedeeld waarmee jij zelf een eigen website kunt gaan bouwen. Hiermee kun jij zelf direct uit de voeten, maar toch is er nog een belangrijk ding dat ik wil bespreken. Welke software kun jij namelijk het beste gebruiken om jouw eigen website te maken?

Wanneer jij op Google onderzoek doet zul je WordPress ongetwijfeld tegengekomen zijn, maar waarschijnlijk ook andere systemen als Wix, Joomla, Drupal en JouwWeb. Hoewel deze systemen best aardig zijn, zijn ze wel echt een stuk minder als WordPress. Naast dat WordPress gebruiksvriendelijker is, is het ook nog eens veel makkelijker in beheer en kun je eenvoudiger overstappen dan bij de andere systemen.

Binnen WordPress kun je zelf een eigen thema en of page builder kiezen waardoor jij veel van bovenstaande tips automatisch al hebt doorgevoerd. Een ander systeem dat in dit geval misschien ook interessant is, is het Phoenix website systeem van de IMU.

Zelf website maken tips: Denk lange termijn

Veel mensen die een website bouwen denken in korte termijn. In deze markt bestaat er alleen geen korte termijn wanneer je niet super grote bedragen wilt investeren. 

Wanneer je namelijk niet wilt adverteren in Google moet je alles organisch gaan doen. Op lange termijn levert veel meer resultaat op wat je ook niet eens geld heeft gekost. Echter duurt dit wel enige tijd voordat je resultaat zult zien.

Denk daarom niet in termen van één jaar, maar zet jouw doelen op 5 of 10 jaar, want dan pas zul je de effecten zien van jouw werk en de resultaten voor jouw website. Ook op dit punt kun jij veel van jouw concurrentie verslaan, omdat zij niet deze motivatie hebben.

Conclusie: Hoe kun jij nu het beste aan de slag met deze tips?

Nu we aan het einde van deze blog met website maken tips zijn gekomen is het tijd voor een conclusie, want hoe kun jij nu het beste met deze tips aan de slag gaan?

Je kunt natuurlijk zelf aan de slag gaan met deze tips. In deze blog heb ik namelijk flink wat informatie en toelichting geven hoe jij op de bovengenoemde punten jouw concurrentie kunt verslaan. 

Denk jij dat jij hier zelf niet uit gaat komen? Dan kun je natuurlijk ook contact met mij opnemen, want ook ik kan/wil jou graag helpen om het maximale uit jouw website te halen!

Ook interessant

Binnen 2 uur eenvoudig jouw eigen droom website maken?

Ga jij deze kans echt laten liggen? Je kunt deze handleiding om binnen 2 uur jouw eigen droom website te maken nu tijdelijk gratis downloaden!

Handleiding-website-maken-ebook