Hoe krijg ik sterren in de Google zoekresultaten?

Wil jij, net als jouw concurrenten, ook sterren in Google? Om zo de betrouwbaarheid en professionaliteit van je website te vergroten en meer bezoekers te krijgen.

Steeds vaker geeft Google sterren in de zoekresultaten weer. Dit is natuurlijk niet heel raar, want de beoordelingen van klanten worden steeds belangrijker. Wanneer je op zoek bent naar een product of een hotel, dan kijk je zelf waarschijnlijk ook al snel naar de reviews. Om te kijken wat anderen van dit product of dit hotel vinden. Vaak heeft deze informatie te maken met de betrouwbaarheid. Een review van een klant is namelijk waardevoller dan wat het bedrijf zegt over hun eigen product of dienst. Ook is uit onderzoek gebleken dat zoekresultaten met de sterren vaker worden bezocht dan de zoekresultaten zonder sterren. De sterren kunnen dus een grote invloed hebben op de betrouwbaarheid en professionaliteit die je uitstraalt, maar zul je meer bezoekers op je website gaan ontvangen. Zijn de sterren in 2020 eigenlijk nog wel te krijgen?

Wat zijn de Google sterren

De gele sterren die je regelmatig tegenkomt in google worden ‘Rich snippets’ genoemd. De rich snippet bevat informatie die wat zegt over bijvoorbeeld een product, dienst, video, organisatie of recept. Zo is het bij het reviewen van een product of je eigen dienst handig om te kiezen voor de sterren. Zo kan de gebruiker in Google al direct zien dat jij erg te vreden bent over het product. Bij een recept is het mogelijk om op de plek van het aantal sterren de bereidingstijd, het aantal calorieën en de ingrediënten te plaatsen. Op de onderstaande afbeelding kun je zien hoe de sterren in de Google zoekresultaten worden weergegeven. Kort geleden hebben de sterren weer een update gehad. Ze worden nu namelijk niet meer tussen de meta titel en omschrijving geplaatst, maar onder de omschrijving.

Door gebruik te maken van rich snippets kun je je bezoekers beter helpen en laat dat nou precies zijn wat Google wil.

sterren-in-google

Zijn de sterren in Google nog wel te krijgen?

Tja, daar wordt niemand vrolijk van. Google heeft op maandag 16 september 2019 namelijk aangekondigd dat ze het tonen van de sterren in google willen gaan aanpakken. De bedoeling zou zijn de sterren langzaamaan uit de zoekresultaten te verwijderen. Uit een update van 18 september 2019 bleek dat het zou gaan om om de sterren voor lokale bedrijven en organisaties, maar ook werd er gezegd dat het zou gelden voor “Self serving reviews”. Het zou dus maar zo kunnen zijn dat alle review sterren uit google verwijderd gaan worden. Inmiddels leven we op 7 mei 2020 en ik heb nog nooit problemen gehad met het krijgen van sterren in de zoekresultaten. Het is dus nog zeker mogelijk om de sterren in google te krijgen. Wel is de code die je nodig hebt om deze sterren te krijgen veranderd.

Waarom zijn de sterren in Google zo belangrijk?

Naast dat de sterren er goed uit zien en het een extra toevoeging is, heeft het ook zeker een aantal belangrijke voordelen. Zo straalt een resultaat uit de zoekresultaten met sterren meer professionaliteit uit. Ook vallen de sterren meer op dan de resultaten zonder de sterren. Hierdoor zal het aantal mensen dat op jouw zoekresultaat klikt toenemen. Vervolgens ziet Google dat er meer mensen op jouw resultaat klikken dan op die van de concurrenten. Hierdoor zal jouw website weer een paar posities kunnen gaan stijgen in Google. Het is daarom toch erg aantrekkelijk om ook voor jouw website de sterren te gebruiken.

Houd je aan de regels, anders riskeer je een penalty

Natuurlijk kun je niet voor elke pagina de sterren gebruiken. Ik zal je daarom uitleggen waar je op moet letten bij het instellen van de sterren in de Google zoekresultaten.

Je zult vast snappen dat wanneer je de code voor de sterren op je pagina plaatst, deze informatie bij Google terecht komt. Wanneer Google er vervolgens achterkomt dat deze gegevens niet blijken te kloppen raak je je sterren kwijt en kun je een penalty krijgen. Dit betekent een daling in de zoekresultaten, maar het komt ook voor dat je website niet meer wordt geïndexeerd en je uit Google wordt gehaald. Het is dus erg belangrijk dat je het toepassen van de sterren in Google echt goed doet en bij de juiste pagina’s.

We raden je daarom aan om de rich snippets ook alleen te gebruiken voor de pagina’s die hierbij aansluiten. Zo kun je voor een product review de sterren gebruiken en voor een recept die rich snippets voor het aantal calorieën, bereidingstijd en ingrediënten. 

Hoe krijg ik de sterren in Google?

Er zijn een aantal verschillende manieren die je kunt gebruiken om de sterren in de resultatenpagina van Google te krijgen. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door de onderstaande code in je pagina te plaatsen. Houdt hierbij rekening dat je het op de juiste manier doet om een penalty te voorkomen. Mocht je het toch spannend vinden dat kun je ook gebruik maken van een plug-in. We leggen bij beide methodes uit hoe het werkt.

Code in content

Wanneer je ervoor kiest om de code zelf op de pagina te plaatsen is het verstandig om je hier eerst even in te verdiepen. Er kunnen namelijk problemen ontstaan. Mocht je het toch op deze manier willen doen dan kun je de onderstaande code toevoegen.

<div class=“hreview”>

 <span class=“reviewer vcard”>

  <span class=“fn”>Naam</span>

  <abbr class=“dtreviewed” title=“2005-04-18”>April 18th, 2005</abbr>

 </span>

 <div class=“item”>

  <a lang=“zh” class=“url fn” href=“http://www.imdb.com/title/tt0299977/”>

  Product (<span lang=“en”>HERO</span>)

  </a>

 </div>

 <div>Rating: <span class=“rating”>4</span> out of 5</div>

 <div class=“description”><p>

  Beschrijving

 </p></div>

</div>

Het is de bedoeling dat je naam nog aanpast naar de naam van de reviewer. Ook moet je de datum aanpassen naar de datum wanneer het artikel geschreven is en op de plek van product, de naam van het product invoeren. Vervolgens kun je bij rating je eigen rating ingeven.

Let op: Plaats de code niet als tekst, maar als HTML

Plugin wordpress

Het is ook mogelijk om de sterren in google te krijgen door gebruik te maken van een wordpress plugin. Zelf heb ik hier ook even onderzoek na gedaan, maar ik kwam veel plugins tegen die niet werken of waar de laatste maanden veel negatieve reviews over waren geplaatst. Ik ben daarom verder gaan kijken en kwam uit bij Schema Pro. 

Het voordeel van Schema Pro is dat je geen kennis van code nodig hebt en je extreem makkelijk een rich snippet kunt aanmaken en deze vervolgens op meerdere pagina’s tegelijk kunt plaatsen. Houdt er wel rekening mee dat het niet gratis is. Schema Pro kost namelijk $55 per jaar. Zelf ben ik enorm blij met deze plugin, omdat je veel sneller rich snippets kunt maken, niet steeds op zoek hoeft naar code en steeds de huidige code aanpassen wanneer deze niet meer werkt. Voor een volledige review over Schema Pro en hoe je Schema Pro gebruikt raad ik je aan onze review is te lezen.

Testen of het werkt

Nu je de code hebt geplaatst of de plug-in hebt ingesteld kun je eenvoudig en snel testen of het werkt. Je kunt hiervoor gebruik maken van de Google Structured Data Testing Tool. Het is de bedoeling dat je de url van je pagina plaatst in het input veld en vervolgens klikt op “Test uitvoeren”. Vervolgens moet er Hreview staan met de tekst 0 fouten, 0 waarschuwingen en 1 item. Ziet de tool überhaupt geen review? Dan moet je het over een paar minuten nogmaals proberen. Soms ziet google het namelijk niet direct. Zodra Google Search Console je pagina weer heeft geïndexeerd worden de sterren in google ook echt zichtbaar.

×

Inhoudsopgave