Wat is een Call To Action(CTA)

Wat-is-een-call-to-action
Inhoudsopgave

Een Call to Action(CTA) is een methode die gebruikt wordt op jouw website om bezoekers een bepaalde actie te laten uitvoeren. Vaak zie je dat een CTA je naar een aankoop leidt, maar dit zijn niet de enige mogelijkheden. Een Call to Action wordt namelijk ook vraag gebruikt voor het aanvragen van een offerte, brochure of afspraak. De cta is van groot belangrijk voor het aantal conversies die jouw website behaald. Een pakkende zin leidt namelijk eerder en vaker tot een klik dan cta die geen emotie met zich mee brengt.  Nu je weet wat een Call to Action is is de volgende vraag, hoe maak je dan een goede CTA en heb jij nog tips?

Voorbeelden van Call to Actions

Er zijn een groot aantal aan mogelijkheden wanneer je een cta wil plaatsen op je website. Zo is het mogelijk om gebruik te maken van de volgende type Call to Actions:

1. Call to Action in een tekstlink

Dit is de snelste en meest simpele manier om een cta te maken en te plaatsen aan op je website. Wanneer je zelf op het internet aan het zoeken bent naar bepaalde onderwerpen zul je ze ook vaak tegen gekomen zijn. Je kunt ze namelijk herkennen aan de kleur. Bij ons op de website zijn de cta’s groen. Wij raden je ook zeker aan om op je eigen website ook een aantal cta’s in tekstlinks te verwerken. Dit heeft ermee te maken dat deze manier het meest natuurlijk over komt en je hier dus al een boost kunt geven aan je conversies. In Affiliate marketing zul je de tekstlink ook vaak tegenkomen.

2. Call to Action in een button

Dit type cta gebruikt daadwerkelijk iedereen die een website heeft. Zo zul je hem vaak tegenkomen met de tekst “Plan je afspraak”, “Meld je nu gratis aan” en “Probeer nu de eerste maand gratis”. Het is bij dit type cta er belangrijk dat je een opvallende kleur gebruikt. We raden je af om de button een kleur te geven die aansluit bij de huisstijl van je website. Deze kleur zien mensen regelmatig over het hoofd.

3. Call to Action als banner

Deze kom je vaak tegen wanneer er een affiliate verdienmodel achter zit. Wanneer je namelijk bent aangesloten bij een affiliate netwerk kun je gebruik maken van gratis promotiemateriaal. Wij zijn zelf geen fan van banners, omdat ik deze vaak rommelig en schreeuwend vind.

Call-to-action-button

Wat wil je bereiken?

Voordat je begint aan het schrijven van een pagina of blog artikel is het erg belangrijk om te bedenken wat je met deze pagina wil. Moet de bezoeker overgaan tot een aankoop, iets reserveren, contact opnemen of hoeft de bezoeker niks te doen? Wanneer je weet welke actie de bezoeker moet uitvoeren moet je je hier ook echt aan vasthouden . Wanneer je doel namelijk is om een product te verkopen, maar je vraagt ook om het artikel te delen en contact op te nemen. Dan zijn dit voor de bezoekers te veel keuzes en gaan ze vaak hetgeen doen wat juist niet de bedoeling was. Om deze problemen te voorkomen hebben we hieronder wat tips genummerd die jou helpen bij het maken een een  goede Call to Action.

Tips voor de perfecte call to action

1. Wees duidelijk

Het is zo belangrijk dat je de gebruiker laat zien wat je wilt. Gebruik daarom geen knoppen met de tekst “Verzend” of “Klik hier”, maar gebruik “Bekijk onze diensten”, “Neem nu contact op”, “Download uw gratis whitepaper” of “Bereken direct uw besparing”. Deze call to actions maken het voor de bezoeker veel interessanter en zullen daarom gaan zorgen voor een hogere CTR.

2. Kort en krachtig

Het is bij het maken van een call to action ook erg belangrijk dat hij niet de lang is. Wij raden je aan om niet meer dan 5 woorden te gebruiken in call to action. Kies dus niet voor een call to action met de tekst “Download onze nieuwe ebook over hoe je gevonden kunt worden op google”. Wanneer je een uitleg plaatst bij de Call to Action die over gevonden worden op google gaat kun je de cta kort laten met de tekst “Download ons e-book gratis”.

3. Opvallen

We hebben het hierboven al even kort gehad over de kleur die je een call to actions moet geven. Er is niet een perfecte kleur die bij elke website aansluit. Dit heeft te maken met de huisstijl van de website. Het werkt het beste om te kiezen voor een kleur die eigenlijk helemaal niet past bij de website. Op deze manier zullen de meeste mensen hem zien en zal het lijden tot de meeste kliks.

4. Actie

Wat ook een erg goede manier is conversie van je call to action te verhogen is gebruik maken van een timer. Het is de bedoeling dat de timer aftelt naar een bepaalde tijd of dag. Binnen deze tijd is er bepaalde aanbieding actief. Wanneer mensen een timer zien die bijna afloopt en waarmee ze korting krijgen is de kans heel groot dat ze drukken en vervolgens tot aankoop overgaan.

5. De vorm van de knop

Uit onderzoek is gebleken dat de vorm van de call to action ook een rol speelt. Er is namelijk gebleken dat ronde vormen fijner zijn dan puntige vormen. Dit wordt het Bouba/Kiki effect genoemd. Om deze reden kiezen veel bedrijven er ook voor om call to actions te gebruiken met afgeronde hoeken.

Tim-Gerrits

Tim Gerrits

Mijn naam is Tim Gerrits en ik heb een passie voor het bouwen van websites en webshops. Via deze blog help ik jou met het bouwen van jouw eigen website, webshop of online cursus. Daarnaast review ik ook WordPress thema’s, page builders en hostingpartijen zodat jij direct met de juiste tools van start kunt gaan!

Vergeet jij jouw e-book voor een succesvolle website niet?

Ga jij deze kans echt laten liggen? Je kunt dit e-book vol met tips voor het maken van een succesvolle website nu tijdelijk gratis downloaden!

Handleiding-website-maken-ebook