Een affiliate netwerk is de tussenpersoon bij affiliate marketing. Wanneer je bezig wil gaan met affiliate marketing heb je drie personen nodig. Namelijk de adverteerder(eigenaar van het product), de affiliate/publisher(persoon die het product gaat promoten) en het affiliate netwerk. Beide partijen melden zich aan bij het affiliate netwerk. De adverteerder doet dit om op deze manier zijn marketing uit te besteden. Dit is vaak veel effectiever dan dat die zijn marketing op andere manieren uitbesteed. De affiliate meldt zich aan bij een affiliate netwerk, omdat hij/zij op zoek is naar producten die je kunt promoten.
De belangrijkste taak van een affiliate netwerk is de tracking software. Deze software houdt bij hoeveel mensen het product kopen en welke affiliate voor deze verkoop heeft gezorgd. De data wordt verzameld door de affiliate links(tracking software) van het affiliate netwerk. Elke affiliate link bevat namelijk een unieke code die aan jouw account staat gekoppeld. Natuurlijk is dit niet het enige wat een affiliate netwerk zo belangrijk maakt. De meeste netwerken hebben namelijk een heel groot assortiment aan bedrijven en producten die je kunt promoten. Door je bij een netwerk aan te sluiten kun jij alle data op één plek zien en hoef je niet bij elk bedrijf apart je statistieken te bekijken.
Waar moet je op letten bij het kiezen van een affiliate netwerk?
Omdat er op het moment zoveel affiliate netwerk zijn is het lastig om te onderzoeken welke nou het beste is. Wij hebben onderzoek gedaan en zetten hieronder op een rijtje waar je op moet letten bij het kiezen van een netwerk?
De commissies bij het affiliate netwerk
De commissie is het percentage of bedrag dat de jij(de affiliate) krijgt per succesvolle verkoop. De adverteerder kan zelf bepalen hoeveel commissie hij de affiliate geeft. Het is wel belangrijk om hierbij te kijken wat voor commissie je bij de concurrentie krijgt. Ook verschilt het per netwerk hoeveel commissie je krijgt.
De branche
Voordat je je zomaar inschrijft bij een affiliate netwerk, is het handig om te onderzoeken of er bedrijven of producten tussen zitten, die aansluiten bij de doelgroep die jij bereikt of wil bereiken. Zo zijn er namelijk netwerken die met name gericht zijn op online producten zoals cursussen en ebooks, maar er zijn ook netwerken die juist weer gericht zijn op verzekeringen. Zelf ben ik het meest tevreden over Daisycon. Bij Daisycon kun je namelijk 1000+ producten promoten uit allemaal verschillende branches.
De Meetduur
Bij het kiezen van een affiliate netwerk is de meetduur ook erg belangrijk. De meetduur wordt meegegeven aan een affiliate link. Zodra een bezoeker op jouw affiliate link klikt, wordt er een cookie in de browser van de bezoeker geïnstalleerd. Deze cookie is meestal minimaal 30 dagen geldig, vaak zul je zien dat ze zelfs 90 dagen geldig zijn. Dit betekent dat wanneer een bezoeker binnen 30 dagen nogmaals naar de site, van het product dat jij promoot gaat, alsnog de commissie krijgt. Wanneer de bezoeker binnen deze tijd eerst op een andere website is geweest, waar hij op een affiliate link heeft geklikt krijg jij de commissie niet meer. Het is dus goed om hier op te letten bij het kiezen van een netwerk.
De klantenservice
Het is ook erg belangrijk dat je bij het kiezen van een affiliate netwerk kijkt naar de kwaliteit van de klantenservice. Je zult namelijk wel eens een vraag of probleem hebben waar je hulp bij nodig hebt. Het is dan handig dat je bij een netwerk zit waar je binnen 24 uur antwoord hebt. Zelf zit ik onder andere aangesloten bij Daisycon.Ik heb al meerdere keren contact op moeten nemen en dit ging heel snel.