Google Core Web Vitals: Zo versla jij jouw concurrentie!

Google-core-web-vitals-update

Heb jij een eigen website of webshop en doe jij hier zelf de zoekmachine optimalisatie voor? Dan is het belangrijk om je goed te verdiepen in de Google Core Web Vitals update. Dit is namelijk een nieuwe update waarmee ook de gebruikerservaring een grote rol gaat spelen om goed gevonden te worden in Google. Wil jij dus beter gevonden worden in Google en jouw concurrenten verslaan? Dan is dit een van de punten waar jij ze op kunt verslaan!

Wat zijn de Core Web Vitals precies?

Laten we beginnen met de basis, want wat zijn de Core Web Vitals eigenlijk? Voor de ervaren online marketeers zal dit al lang duidelijk zijn, maar wanneer jij alleen jouw eigen website of webshop onderhoudt is de kans groot dat je hier nog nooit van hebt gehoord.

 Zoals je misschien al wel zult weten zijn er een hoop factoren die bepalen hoe goed jouw website gevonden wordt in Google. Zo spelen hier onder andere snelheid, links, een SSL certificaat en een veilig website hier een grote rol in. Met de Web Core Vitals update gebeurd er eigenlijk niks anders dan dat er aan deze lijst een aantal punten worden toegevoegd. 

Simpel gezegd zijn de Core Web Vitals een aantal specifieke factoren die Google belangrijk vindt voor de algehele gebruikerservaring op jouw website. Deze update wordt vervolgens opgedeeld in drie verschillende metingen. Zo gaat het op dit moment om de Largest Contentful Paint(LCP), First Input Delay(FID) en de Cumulative Layout Shits(CLS).

Wat houden de Core Web Vitals precies in?

Zoals je net hebt gelezen komen er naast de standaard punten waar Google op let nog een drietal punten bij. Het gaat in dit geval om de Largest Contentful Paint(LCP), First Input Delay(FID) en de Cumulative Layout Shits(CLS). Dit klinkt erg technisch, maar eigenlijk valt dit best wel mee. Wel is het belangrijk om dit goed te controleren, want uit onderzoek van Google blijkt dat meer dan 65% van alle websites en webshops deze punten niet haalt. 

Om in ieder geval duidelijk te maken wat deze punten precies zijn zal ik ze hieronder één voor één even toelichten. Op basis van deze gegevens kun jij vervolgens zelf aan de slag om jouw eigen website of webshop Core Web Vital proof te maken.

1. Largest Contentful Paint(LCP)

Het eerste punt wat Google controleert is de Largest Contentful Paint(LCP). In principe is dit niets nieuws, want het is al langer bekend dat Google erg veel waarde hecht aan de snelheid van een website. Met een snelle website zul je daarom altijd beter gevonden worden in Google dan met een trage website. Het kiezen van het juiste WordPress thema en webhosting partij is daarom erg belangrijk.  

De LCP heeft aan hoe lang het duurt om een pagina te laden vanuit het oogpunt van een daadwerkelijke gebruiker. Met andere woorden: De lCP is de tijd tussen het klikken op een link en het zien van het grootste deel van de inhoud op het scherm(vaak een afbeelding). Het is hierbij belangrijk om te weten dat het dus niet gaat om de resultaten van een server, maar om de resultaten die daadwerkelijk worden behaald door jouw bezoekers. Al deze data wordt verzameld in Google en kun je inzien in tools als Google PageSpeed en Google Search Console

Je kunt dit punt al erg verbeteren door te kiezen voor een goed WordPress thema als Astra, OceanWP, GeneratePress of StudioPress. Dit zijn WordPress thema’s die speciaal zijn ontwikkeld voor snelle en zoekmachine vriendelijke websites en webshops. 

Verder is het ook erg belangrijk om de juiste hosting partij te kiezen. Kies dus niet zomaar een goedkope hosting partij, omdat je goedkoop uit wilt zijn. Een goed en betaalbaar alternatief is dan SiteGround, maar ook Hostgator is erg interessant. Wanneer je liever een Nederlandse hostingpartij kiest is Cloud86 een echte aanrader.

Core-web-vitals-LCP

2. First Input Delay(FID)

Het tweede punt wat Google controleert en mee laat wegen in de rankings is de First Input Delay(FID). Dit punt is extreem belangrijk, want met de FID meet Google hoelang het duurt voordat een pagina reageert op de input van een bezoeker. Dit klinkt misschien nog een beetje onduidelijk, maar ik zal een aantal voorbeelden geven waar de FID op van toepassing is. 

  • Wanneer iemand op jouw website is en hij klikt op het menu wil de bezoeker zo snel mogelijk het menu zien, om bijvoorbeeld naar een andere pagina te navigeren. 
  • Heb je een veld op jouw website waar mensen hun e-mailadres kunnen achterlaten? Dan kan dit ook invloed hebben op de FID scoren van jouw website.
  • Maak je gebruik van een Accordeon blok? Deze worden vaak gebruikt voor Veelgestelde vragen. Wanneer je op een vraag klikt opent het blok. Ook deze functionaliteit kan veel invloed hebben op de FID van jouw website of webshop.

Simpel gezegd meet de FID technisch gezien dus hoe lang het duurt voordat er iets op een pagina gebeurd. In principe is het dan een score voor paginasnelheid,  maar het gaat nog een stap verder. De FID meet namelijk ook de tijd die het gebruikers kost om een daadwerkelijk actie uit te voeren.

Voor een pagina die volledig uit tekst bestaat(zoals een blog) zal de FID geen enkel probleem zijn. De enige echte “interactie” op zo’n pagina is namelijk naar beneden scrollen. Of knijpen om in en uit te zoomen. Heb je een pagina met veel effecten of acties die uitgevoerd kunnen worden? Dan kan dit wel een probleem worden.

Core-web-vitals-FID

3. Cumulative Layout Shift(CLS)

Het laatste punt voor deze Google Core Web Vitals update is de CLS. Dit is een indicator die meet hoeveel verschuivingen er op jouw website plaatsvinden. Je zult vast denken wat dit uitmaakt, maar hier heeft Google een erg goede redenen voor. Het klinkt misschien een beetje flauw, maar als je zelf op een website komt en je hebt dit probleem zul je de website ook weer erg snel verlaten.

Stel je bent een blog aan het lezen en opeens komt er een afbeelding in de tekst te voorschijn. In veel gevallen zal dit komen, doordat de pagina nog niet volledig geladen was. Doordat de afbeelding opeens in het beeld komt verplaatst de tekst en heb je geen idee meer waar je nou was gebleven met lezen. 

Een ander en misschien nog wel erger voorbeeld is dat je aan het scrollen bent en dat je door het laden van een nieuw object zonder het door te hebben op een download knop drukt. Als gebruiker was dit namelijk helemaal niet jouw bedoeling en ben je nu helemaal kwijt waar je was gebleven. Net als de bovenstaande punten is dit punt dus ook zeker van toepassing om de gebruikerservaringen op jouw website of webshop.

Core-web-vitals-CLS

Google Core Web Vitals: Hoe meet jij de scores van jouw website?

Zoals je inmiddels hebt gelezen zijn dit dus zeker punten waar ook voor jouw website of webshop even naar gekeken moet worden. Je wilt namelijk goed scoren op deze punten, maar nog belangrijker een goede website bieden voor jouw klanten. Doe het daarom niet specifiek voor de Google Web Core Vitals update, maar voor de klanten die jij zo goed mogelijk wil hebben. Dit is namelijk ook de gedachte van Google achter deze update.

Nu is er een belangrijke vraag, want hoe kun je nu meten hoe jouw website of webshop scoort op de Google Web Core Vitals update. Dit eigenlijk vrij makkelijk en kan op een aantal verschillende manieren:

Persoonlijk raden wij je aan om gebruik te maken de PageSpeed Insights en Search Console tools. Deze tools gegeven namelijk de resultaten die Google en jouw gebruikers zien. Het is daarom belangrijk dat de resultaten hier goed zijn, want wat jij in deze tools ziet ziet Google ook!

kinsta-hosting-snelheid

Google Core Web Vitals: Wanneer wordt de update uitgerold?(UITGESTELD)

Google heeft afgelopen week aangekondigd dat ze de uitrol van hun nieuwe Web Core Vitals update zullen uitstellen tot midden juni 2021. Het was eerst de bedoeling om in Mei al te starten, maar Google heeft toch besloten om dit uit te stellen. 

Google heeft daarbij ook aangegeven dat de uitrol van deze update, geleidelijk zal verlopen en pas in augustus volledig van kracht zal zijn. Tot die tijd raad ik je daarom zeker aan om even goed aan de slag te gaan met jouw website of webshop om net even die extra punten te pakken om hopelijk jouw concurrenten in Google te kunnen verslaan. 

Google heeft ook een nieuw Page Experience-rapport aangekondigd in Google Search Console dat het percentage URL’s met een goede pagina beleving en zoek vertoningen in de loop van de tijd weergeeft. Momenteel is pagina-ervaring alleen van toepassing op mobiel zoeken, maar deze extra functie zal later ook uitgerold worden op desktop.

Google Core Web Vitals: Is het een ramp?

Wanneer je dit voor het eerst leest en hoort kan ik mij voorstellen dat jij denkt dat het een ramp is. Toch hoeft het dat helemaal niet te zijn. Google helpt jou namelijk alleen een handje in de goede richting om jouw bezoekers beter van dienst te kunnen zijn.

Zoals je daarom nu wel zult snappen is het belangrijk om hier zeker even aandacht aan te besteden en in ieder geval de belangrijkste pagina’s voor jouw website of webshop te optimaliseren. Op termijn kun je dit natuurlijk voor alle pagina’s gaan doen, maar voor grote websites zal dat redelijk wat tijd in beslag gaan nemen.

De Core Web Vitals update is belangrijk, maar content zal altijd belangrijker blijven. Richt je hier daarom vooral op en zorg daarnaast voor goede scoren, maar uiteindelijk zullen deze scoren jouw website niet maken of breken.

Tim Gerrits

Tim Gerrits

Mijn naam is Tim Gerrits en ik heb een passie voor het bouwen van websites. Daarnaast heb ik de afgelopen jaren veel kennis opgedaan over WordPress thema’s, WordPress page builders, SEO, WordPress hosting en alles wat hierbij komt kijken. Via deze blog help ik jou bij het vinden van het beste materiaal voor jouw website!

Gerelateerde blogs

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *